이 곡은 역사의 동기, 슬픔의 동기, 희망의 동기 등으로 이루어져 있으며 이 다른 동기가 서로 얽히면서 복잡한 갈등과 슬픔을 음악적으로 그리고 있다. 전통적인 음악적 소재는 ‘대상화’ 되기보다는 ‘내면화’ 되어 있어 전통음악이 역사와 현실을 담는 적극적인 소재로서 형상화 되고 있다. 음악 양식적으로는 서구의 현대적 음악양식과 화성, 대위법적인 기술들을 적극적으로 수용하고 있으며, 곡의 후반부는 전통적인 ‘중모리’ 장단을 기반으로 망자의 한을 위로하고 좋은 곳으로 보내드리고자 하는 의지를 담아내고 있다.
This piece consists of a motive for history, motive for sorrow, motive for hope, and the like. These different motives are mingled with each other to yield complex conflicts and sorrow, which I expressed through music. The conventional subject for music is ‘internalized’ rather than ‘objectified’ and materialized as a positive subject for traditional music to embody history and reality. Modern western musical form and harmony, contrapuntal form, and the like are fully employed. The end features a typical Korean rhythmic pattern called ‘jung-morijangdan’ to comfort the dead in their sorrows and depict the strong wish to send them to a better place.