이 작품은 장자의 존재적 개념 안에서 이해할 수 있는데, 이 개념은 ‘자연적 현상으로서 존재’와 ‘인위적 조작으로서 존재’의 두 가지 측면으로 나눌 수 있다. 그리고 이 존재들은 변화, 발전적인 요소를 가지는 ‘시간’과 그 시간을 결정해 주는 ‘공간’으로 다시 실험되어 진다. 결론적으로 존재의 근본인 ‘시간과 공간’이 자연적인 면과 인위적인 면의 두 존재 안에서 서로 교차 되는 점, 그곳에서 존재 가치가 생겨나게 된다.
작품해설(영문)
This piece is inspired by Zhuang Zhou's philosophy of being, which is composed of "being as a natural phenomenon" and "being as a man-made manipulation". The state of being is tested by "time", which advances and evolves, and "space", which defines time. In conclusion, the value of being is generated and determined at the crosspoint where time and space (the fundamentals of being) meet.