한국현대음악

관현악을 위한 "태"

작곡가
나인용
작품연도
1988년
카테고리
양악 - 기악 - 합주 - 관현악합주

작품해설

이 곡은 작곡자가 1987-1988년 독일 Freiburg 음악대학 현대음악 연구소에서 연구 중에 많은 시간과 노력을 기울여 완성한 작품으로, 1991년에 예술의전당에서 초연(지휘 최승환, 아카데미 오케스트라)되었다.
이 곡의 작곡기법은 서양적이지만 이론적 배경은 서양철학중 우리나라의 태극기의 기초를 이루고 있는 주역이론을 응용했다.
이 이론에서 태극은 우주의 원기이며 음과 양 등 두 측면으로 구성된다고 본다.
이 음양은 사상과 입괘로 분화되는데 이것은 일건·이태·삼리·사진·오손·육감·칠간·팔곤 등을 말한다. 특히 팔곤은, 일정한 원칙에 따라 계속 순환되는데 많은 의미를 내포하고 있다.
이 작품에서는 12개의 반음이 합쳐진 것을 완전한 하나로 보았는데 이것이 바로 태(太)이다. 여섯음 씩 두 그룹으로 나뉘어 Bb을 중심음으로 하는 음 화음 1과 D를 중심으로 하는 양 화음 1을 각각 구성한다. 다음으로 음화음1과 양화음1은 각기 상대방의 화음중에서 한 음씩 차용하고 자체 화음중에서 한 두 음씩 버리므로 성격이 약해진 음화음2,3과 양화음2,3으로 모두 6개의 화음을 구성한다. 음화음은 대체로 불협화 적이고 양화음은 협화적이다.
전 곡은 세 악장으로 되었지만 태극의 원리에 따라 하나 된 전체를 추구하였다. 양의 중심음인 D로 시작하는 1악장은 음의 중심음인 Bb으로 끝맺고 Bb이 2악장 전체의 중심이 된다. 3악장의 역시 Bb으로 시작하고 D로 끝난다. 이처럼 전곡은 양-음-양의 구조로 이루어져 있다.

(해설 임지선, 『나인용 회갑기념 작품집-작곡가의 초상』에서 발췌)

작품해설(영문)

Composer wrote this piece in 1987-88 in Germany where he was a researcher at the Institute of Contemporary Music at Freiburg Hochschule für Music. It took many months and hard sweat in completing the piece. In 1991 Academy Orchestra conducted by Seung Hwan Choi premiered the work at the Art Center of Seoul.
The compositional techniques are all western but the theoretical basis came partly from the Book of Changes one of the Oriental Philosophy as well as the philosophical basis of National Flag of Korea. In theory the Great Absolute the dual principle of Yin and Yang is the source energy of the universe. Yin and Yang divides into four images and eight trigrams. The 8 trigrams constantly cycle according to a certain principle and they involve many meanings. The national flag of Korea has four trigrams.
In the piece the source energy of the universe the Great Absoulte symbolically appears as a complete body with twelve tones. This complete body divides itself into two groups with six tones.
Bb is the center tone of the first of two groups. Yin chord 1. D is the center tone of the second of the two Yang chord 1. Both Yin chord 1 and Yang chord 1 borrow one tone from each other and give away one or two tones to form Yin chord 2,3 and Yang chord 2,3 thus constructing six new chords. Yin chord are somewhat dissonant and the Yang chords are consonant.
Although the piece was designed in three movements composer intended them to be united into a single one. The first movement begins with the center tone D of Yang chord and ends on Bb center tone of Yin. The Bb is the center tone of 2nd movement. The beginning center tone of the 3rd movement is Bb and ends on D. Thus the pitch organisation of the piece is Yang-Yin-Yang.
Tonal center movement 1 (D-Bb)
movement 2 (Bb)
movement 3 (Bb-D)

초연정보

초연일
1991. .
초연장소
예술의전당
연주
아카데미 오케스트라
지휘
최승한

멀티미디어 콘텐츠